Voor een spoedgeval met onder andere DICOM Interoperability problemen moest ik samen met collega Kees naar Pretoria in Zuid-Afrika. We vertrokken vanaf Amsterdam met het vliegtuig naar Johannesburg.

Dit is een vlucht van ongeveer 11 uur. Het tijdsverschil met Nederland is precies 1 uur en we kwamen rond 22:00 uur aan op het vliegveld van Johannesburg. Gelukkig was er al een taxi voor ons geregeld die ons vanaf Johannesburg naar ons hotel Holiday Inn Express in Pretoria bracht. De taxi-rit duurde ongeveer 45 minuten en rond 23:00 uur konden we inchecken.

De volgende morgen moesten we al gelijk aan de slag in het Little Company of Mary Hospital in Pretoria. Dit is een prive kliniek waar o.a. beroemde sporters van Zuid-Afrika komen voor onderzoek en behandeling.

We hebben een aantal lange werkdagen gehad waar we gelukkig een hoop problemen hebben kunnen lokaliseren. Zaterdag om 15:00 uur waren we eindelijk helemaal klaar en was er tijd om nog wat meer dan een hotel en een ziekenhuis te zien.

We besloten een taxi te nemen naar Menlyn Shopping Mall. Dit is een gigantisch groot en mooi aangelegd winkelcentrum.

Zuid-Afrika kan een gevaarlijk land zijn en er wordt dan ook niet aangeraden om ‘s avonds alleen op straat te lopen. Natuurlijk wordt hier met winkels op ingespeeld.
In Menlyn Park is er speciaal voor de kinderen buiten nog amusement terwijl de ouders kunnen toekijken.
Na al dat slenteren langs de winkels krijg je natuurlijk wel dorst en we hebben dan ook een lekker drankje genomen.
Na nog wat meer shops bekeken te hebben begon de maag al aardig te knorren. Toen Kees een Sushi restaurant zag werd hij helemaal gelukkig en hebben we daar een tafeltje uitgezocht. Dit restaurant had o.a. een lopende band met Sushi gerechten waar je uit kon kiezen.
Kees is helemaal gek van Sushi dus hij koos een bord vol Sushi gerechten uit.
Gelukkig was er voor mij ook biefstuk, dus ook ik was helemaal blij :-).
Hierna zijn we weer op de afgesproken tijd met de taxi terug naar ons hotel gegaan.

De volgende dag hoefden we pas het vliegtuig van 23:59 uur in Johannesburg te hebben, dus we hadden ongeveer de gehele dag voor ons zelf om in te vullen.

Freedom Park
We zijn eerst naar Freedom Park gegaan. Hier wordt herdacht hoe Zuid-Afrika tot zijn vrijheid is gekomen en wat daarbij allemaal is gebeurd.

Je kunt hier lekker op je gemak lopen langs allerlei loopbruggen met mooi overzicht over Pretoria.
Het eerste plek waar je komt is de ‘Uitspanplek’.
Je ziet hier in de bomen ook de typische nestjes van vogeltjes met de opening aan de onderkant. Dit is zo gedaan om slangen buiten te houden.
Vervolgens liepen we naar het middelpunt van het park genaamd S’Khumbuto. Hier is een gebouw met een zaaltje om te bidden.
Erg indrukwekkend zijn de muren van dit gebouw met alle namen van de mensen die gestorven zijn voor de vrijheid van Zuid-Afrika.
Buiten is een Amphibie Theater met uizicht op het gebouw.
Hier vlakbij vind je de ‘Presidents Tree’ genaamd naar de oud-president Thabo Mbeki die Freedom Park op 16 juni 2002 heeft geopend.
Hierna zijn we richting Tiva gelopen via een mooie route.
Van hieruit liepen we naar Isvivane waar je niet met je schoenen op mag lopen uit eerbied voor de gesneuvelden.
Union Buildings
Nadat we Freedom Park op ons gemak hadden bekeken zijn we naar de Union Buildings gegaan. Dit is de officiële residentie van de Zuid-Afrikaanse regering en hier zetelt ook het kantoor van de President van Zuid-Afrika.
Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op Pretoria.
Voor de Union Buildings vind je een prachtig aangelegd park met onder andere een monument voor politie-mensen die zijn gesneuveld tijdens hun dienst.
Vanaf de heuvel waar de Union Buildings op staan zijn we langzaam naar beneden gewandeld op weg naar het Sheraton Hotel.
In het Sheraton Hotel zul je met name veel diplomaten vinden en het is dan ook een erg chique hotel. Hier hebben we nog een lekker drankje gedronken voordat we een taxi hebben gebeld.
Eerst even onze bagage ophalen in ons eigen hotel en vervolgens naar het station van Pretoria.
De infra-structuur is door het Wereldkampioenschap Voetbal van 2010 erg verbeterd. Zo zijn er nieuwe snelwegen aangelegd en vind je een hypermoderne trein genaamd de Gautrain.
We hoefden slechts 1 maal over te stappen in Marlboro om op het vliegveld van Johannesburg te geraken. We waren ruim op tijd aanwezig en hebben nog wat rondgelopen en gegeten voordat we terug naar huis vlogen om 23:59 uur.