Dit jaar heb ik voor de 7e keer deelgenomen aan de 4Daagse van Nijmegen. Ik liep samen met Eric Uyt de Haag de 40 km in plaats van de gebruikelijke 50 km. Verder hebben we ook opgetrokken met Adrie Ros maar die wilde per se de 50 km lopen. Die moeten we nog overtuigen om volgend jaar de 40 km te lopen om zodoende meer te kunnen genieten van het gebeuren rondom de 4Daagse.

Overnachtingsplek

We sliepen net als vorig jaar via OLAT in een schooltje bij de Ganzenheuvel. Je had hierbij de keuze om te slapen in een sporthal met ongeveer 50 mensen of een klein klaslokaaltje met ongeveer 8 mensen. We hebben voor het laatste gekozen wat iets duurder was, maar ook prettiger. Het ontbijt en diner was dit jaar aangrenzend aan het gebouw en we hoefden dus niet naar buiten zoals vorig jaar. Dit is dus een ideale locatie temeer daar het het ook niet ver (1.3 km) van de Wedren ligt. Het diner was elke avond anders en erg goed.

Onze overnachtingsplek ligt vlakbij de Stevenskerk.

Aanmelden

Na het afgooien van onze koffers zijn we ons gaan aanmelden bij de Wedren en hebben hier nog wat biertjes gedronken.

‘s Avonds hebben we ook nog wat biertjes gedronken bij het gezellige Café ‘t Paleis dat schuin tegenover de Ganzenheuvel ligt. We hebben dit café deze dagen diverse malen bezocht.

Dag 1: Elst

De eerste dag was het rustig weer om te lopen met twee korstondige buien van 5 minuten.

Tijdens de treinreis naar Nijmegen hadden we vorig jaar een conducteur ontmoet die elke jaar op dinsdag op de route bier tapt. Dit is vlak voor de finish en dus ideaal om een paar biertjes te drinken wat we ook hebben gedaan.

Dag 2: Wychen (Roze woensdag)

De tweede dag was het ideaal wandelweer. Deze dag wordt ook wel de Roze Woensdag genoemd en we hadden ons hier speciaal op aangepast.

Elke dag werd er onderweg ook genoeg aangeboden door boeren (o.a. eieren, yoghurt, poffertjes, etc.). Op deze dag waren de eieren zelfs speciaal roze gemaakt.

Dag 3: Groesbeek

We merkten dat het deze dag al een stuk warmer werd en het was dan ook zaak je goed in te smeren. Deze dag wordt ook wel de Zevenheuvelen loop genoemd en je hebt dan ook regelmatig een mooi overzicht hoe massaal deze wandeltocht is.

Hoogtepunt was de binnenkomst in Nijmegen bij de zogenaamde “witte” en “rode” buurt. Erg indrukwekkend dat iedereen en alles in het wit en rood was.

Dag 4: Cuyck

Vanwege het verwachte warme weer had de organisatie het dappere besluit genomen om alle routes met 10 km in te korten. Dit betekende voor ons dat we de 30 km moesten lopen en deze gaat helaas niet door Cuyck. Dat was wel een grote domper en maakte de dag toch een stuk minder leuk als anders. Het stuk over de dijk was wel aanwezig en het is hier kwestie van aansluiten want inhalen lukt hier bijna niet.

We hebben op ons gemakje de finish gehaald om daarna onze beloning op te halen.

Na een pilsje bij de Wedren te hebben gedronken zijn we eerst naar Proeflokaal Beij Ons! geweest waar we wat speciaal biertjes op hebben. Hierna zijn we naar Bouwerij de Hemel gelopen voor een proefplankje bier en wat eten.

Vierdaagse Feesten

We hadden besloten om zaterdagmorgen pas terug te gaan naar huis. Derhalve konden we weer een stukje van de 4Daagse Feesten meemaken die de hele week duren in Nijmegen. Dit was een geweldige ervaring en een groot feest.

Samenvatting

Dit jaar was het wandelweer over het algemeen erg goed en hebben erg genoten van de ervaringen onderweg. We hebben op ons gemakje gewandeld en de nodige biertjes gedronken. Bij thuiskomst stonden de traditionele gladiolen weer klaar.

De 4Daagse Barometer gaf aan dat van de 47.000 aangemelde deelnemers uiteindelijk 41.552 de 4Daagse goed hebben uitgelopen.